مهتاب ناصح؛ سیده عذرا میرکاظمی؛ فریده تقی پور جهرمی
چکیده
زمینه و هدف: ارزیابی آمادگی جسمانی دانش آموزان برای بهبود سلامت جسمی و روانی آنها ضروری است. تحقیق حاضر با هدف طراحی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول و دوم استان خراسان جنوبی و مقایسه آن با نورم ملی انجام شد. روش تحقیق: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و بر اساس راهبرد، از نوع تحقیقات توصیفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: ارزیابی آمادگی جسمانی دانش آموزان برای بهبود سلامت جسمی و روانی آنها ضروری است. تحقیق حاضر با هدف طراحی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول و دوم استان خراسان جنوبی و مقایسه آن با نورم ملی انجام شد. روش تحقیق: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و بر اساس راهبرد، از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1402-1401 بودند (73283 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، درنهایت 392 نفر بر اساس جدول نمونهگیری مورگان، بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آزمونهای درازو نشست، بارفیکس، نشستن و رساندن دستها، دوی 540 متر استفاده گردید. پس از ثبت رکوردها در هر آزمون، بهمنظور طبقهبندی و تنظیم دادهها، تعیین شاخصهای گرایش به مرکز و پراکندگی از آمار توصیفی استفاده شد و سپس نورم های استاندارد با استفاده از سطوح زیر منحنی طبیعی و نمرات استاندارد Z، تدوین گردید. برای مقایسه میانگین ویژگی اندازهگیری شده از آزمون T مستقل در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. یافتهها: دانش آموزان دختر 17-13 سال استان خراسان جنوبی از نظر استقامت عضلات شکم، استقامت عضلات کمربند شانه، انعطافپذیری و استقامت قلبی- تنفسی از نورم ملی بالاتر بودند و دانش آموزان پسر 17-13 سال استان خراسان جنوبی، انعطافپذیری و استقامت عضلات کمربند شانه بالاتری نسبت به نورم ملی داشتند. نتیجهگیری: دختران از نظر آمادگی جسمانی وضعیت مطلوبتری نسبت به نورم ملی داشتند ولی در پسران استقامت عضلات شکم و استقامت قلبی – تنفسی ضعیفتری نسبت به نورم ملی مشاهده شد که تقویت این ویژگیها به برنامهریزی مناسب نیاز دارد.