نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

3 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: ارزیابی آمادگی جسمانی دانش آموزان برای بهبود سلامت جسمی و روانی آن‌ها ضروری است. تحقیق حاضر با هدف طراحی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول و دوم استان خراسان جنوبی و مقایسه آن با نورم ملی انجام شد. روش تحقیق: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و بر اساس راهبرد، از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1402-1401 بودند (73283 نفر) که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، درنهایت 392 نفر بر اساس جدول نمونه‌گیری مورگان، به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آزمون‌های درازو نشست، بارفیکس، نشستن و رساندن دست‌ها، دوی 540 متر استفاده گردید. پس از ثبت رکوردها در هر آزمون، به‌منظور طبقه‌بندی و تنظیم داده‌ها، تعیین شاخص‌های گرایش به مرکز و پراکندگی از آمار توصیفی استفاده شد و سپس نورم های استاندارد با استفاده از سطوح زیر منحنی طبیعی و نمرات استاندارد Z، تدوین گردید. برای مقایسه میانگین ویژگی اندازه‌گیری شده از آزمون T مستقل در سطح معنی‌داری 05/0p≤ استفاده شد. یافته‌ها: دانش آموزان دختر 17-13 سال استان خراسان جنوبی از نظر استقامت عضلات شکم، استقامت عضلات کمربند شانه، انعطاف‌پذیری و استقامت قلبی- تنفسی از نورم ملی بالاتر بودند و دانش آموزان پسر 17-13 سال استان خراسان جنوبی، انعطاف‌پذیری و استقامت عضلات کمربند شانه بالاتری نسبت به نورم ملی داشتند. نتیجه‌گیری: دختران از نظر آمادگی جسمانی وضعیت مطلوب‌تری نسبت به نورم ملی داشتند ولی در پسران استقامت عضلات شکم و استقامت قلبی – تنفسی ضعیف‌تری نسبت به نورم ملی مشاهده شد که تقویت این ویژگی‌ها به برنامه‌ریزی مناسب نیاز دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and compile the norm of physical fitness of the second and first High school boy and girl students of south khorasan province and its comparison with the national norm

نویسندگان [English]

  • Mahtab Nasseh 1
  • Seyedehozra Mirkazemi 2
  • Faride Taghipour jahromi 3

1 Assistant Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran.

2 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran

3 Ph.D in Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Background and Aim: Assessing the physical fitness of students is necessary to improve their mental and physical health. The present research was Design and Compile the Norm of the second and first physical fitness of High school boys and girls students of South Khorasan province and its comparison with the national norm. Methods and Materials: The purpose of this research is applied studies and based on strategy, it is descriptive research, which was done by the field method. The statistical population of this research was all boy and girl students of high schools of South Khorasan province in the academic year of 2023-2024 (73,283) that by multi-stage cluster random sampling method; finally 392 people were selected based on Morgan's sampling table. Tests of sit-up, pull-up, sitting and reaching hands, runs of 540 meters were used.After recording the records in each test, descriptive statistics were used to classify and adjust the data, to determine the central tendency and dispersion indicators, Then, the standard norms were compiled using the levels under the natural curve and Z standard scores. To compare the mean of the norm measured characteristics, independent t-test was used at the significance level p≤0.05. Results: girl students 13-17 years in South Khorasan Province were higher than the national norm in abdominal muscle endurance; shoulder girdle muscle endurance, flexibility and respiratory-cardio endurance, boy students 13-17 years in South Khorasan Province had higher shoulder girdle muscle endurance and flexibility than the national norm. Conclusion: Physical fitness of girls was more favorable than the national norm, but in boys, abdominal muscle endurance and respiratory-cardio endurance were weaker than the national norm, which requires proper planning to strengthen these characteristics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Physical fitness
  • Students
  • Standard norm