تاثیر ۱۲ هفته تمرینات مقاومتی – توانی با بارهای مختلف بر سازگاری‌های عصبی- عضلانی بازیکنان فوتبال دانشگاهی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فیزیولوژی ورزش، مرکز آموزش عالی کاشمر، کاشمر، ایران.

2 استاد گروه فیزیولوژی ورزش، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

3 دانشیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

4 استادیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: در زمینه انتقال اثر و نوع تمرین مقاومتی- توانی جهت ایجاد سازگاری ­های مطلوب عصبی- عضلانی در بازیکنان فوتبال همواره اختلاف نظر وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ۱۲ هفته تمرینات مقاومتی- توانی با بارهای مختلف، بر سازگاری­ های عصبی- عضلانی بازیکنان فوتبال دانشگاهی بود. روش تحقیق: در این تحقیق نیمه تجربی، ۳۶ آزمودنی از ۴ دانشگاه از شهرستان کاشمر انتخاب و به روش نمونه­ گیری تصادفی، به ۳ گروه مساوی۱۲ نفری شامل گروه بار سبک (70-60 درصد 1RM)، گروه بار متوسط (80-70 درصد 1RM) و گروه بار سنگین (90-80 درصد 1RM) تقسیم گردیدند. برنامه تمرینات مقاومتی- توانی به مدت ۱۲ هفته و هر هفته ۳ جلسه، برای تمام گروه­ ها اجرا گردید. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون، آمپلی تود الکترومایوگرافی و میانگین فرکانس توان در دو عضله پهن خارجی و داخلی، قدرت عضلانی، توان بی­هوازی، میانگین و اوج توان انفجاری پایین ­تنه اندازه­ گیری شدند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD‌ و آزمون t زوجی در سطح معنی­داری 0/05>p­ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: اِعمال بار ۹۰-۸۰ درصد (بار سنگین) یک تکرار بیشینه باعث افزایش معنی­داری در میانگین فرکانس توان عضله پهن خارجی نسبت به بارهای ۷۰-۶۰ درصد و ۸۰-۷۰ درصد یک تکرار بیشینه شد (به ترتیب با 0/01=p و 0/02=p). به علاوه، اِعمال بار سنگین باعث افزایش معنی­داری در مقادیر آمپلی تود الکترومایوگرافی‌عضلات پهن خارجی (0/01=p) و پهن داخلی (0/006=p) و قدرت عضلانی پایین تنه (0/01=p) نسبت به بار سبک گردید. همچنین اِعمال بار سنگین و متوسط باعث افزایش معنی­ داری در توان بی­ هوازی پایین­تنه (به ترتیب با 0/0001=p  و 0/02=p) نسبت به بار سبک گردیدند. نتیجه گیری: در برنامه­ ریزی تمرینات مقاومتی- توانی برای تیم­ های فوتبال، بهتر است از بار سنگین با سرعت بالا و تکرار کم استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of 12 strength-power training weeks with different loads on Neuromuscular adaptations incollegesoccer players

نویسندگان [English]

  • ali asghar mazani 1
  • mohammad reza hamedinia 2
  • Amir Hossein Haghighi 3
  • Nosratoallah Hedayat Pour 4
1 PhD of Exercise Physiology, Kashmar Higher Education Institute, Kashmar, Iran.
2 Full professor of Exercise Physiology, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
3 Associate Professor of Exercise Physiology, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
4 Assistant Professor of Exercise Physiology, Bojnord University, Bojnord, Iran.
چکیده [English]

Background and Aim: There is disagreement about transmitting the effects and the kind of strength- power training for making optimal neuromuscular adaptations in soccer players. The aim of the present study was the effect of 12 strength-power training weeks with different loads on neuromuscular adaptations in college soccer players. Materials and Methods: In this Quasi-experimental study, 36 subjects from 4 universities were divided into 3 equal groups based on a random sampling. Strength-power training program were carried out for 12 weeks (3 sessions per week) for all groups. In stages of pre test and post test were taken electromayographic amplitude and mean power frequency of vastus lateralis and medialis muscles, lower body muscular strength, anaerobic power, explosivepeak and average power. Data were analyzed using analysis of covariance and LSD Post hoc of and paired t- test in significant level of pResults: The load of 80-90 % of 1RM caused a significant increases in vastus lateralis mean power frequency compared to the loads of 60-70 % and 70-80 % of 1RM (p=0.01 and p=0.02 respectively). Also the load of 80-90 % of 1RM caused a significant increases in vastus lateralis (p=0.01) and medialis (p=0.006), electromayographic amplitude and lower body muscular strength (p=0.01) compared to the load of 60-70 % of 1RM .
The loads of 80-90 and 70-80% of 1RM caused a significant increases in lower body anaerobic power (p=0.0001 and
p=0.02 respectively) compared to the load of 60-70 % of 1RM. Conclusion: It's advisable to use the load of 80-90 % of 1RM with high speed and low repetition in planning the strength- power training form taking optimum neuromuscular adaptations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strength-power training
  • Neuromuscular adaptations
  • Soccer players

Aagaard, P., Simonsen, E. B., Andersen, J. L., & Magnusson, S. P. (2000). Neural inhibition during maximal eccentric and concentric quadriceps contraction: Effects of resistance training. Journal of Applied Physiology, 89(6), 2249–2257.
Amarantini, D., & Bru, B. (2015). Training-related changes in the EMG–moment relationship during isometric contractions: Further evidence of improved control of muscle activation in strength-trained men?. Journal of Electromyography and Kinesiology, 25(4), 697-702.
Andersen, L. L., Andersen, J. L., Magnusson, S. P., Suetta, C., Madsen, J. L., Christensen, L. R., & Aagaard, P. (2005). Changes in the human muscle force-velocity relationship in response to resistance training and subsequent detraining. Journal of Applied Physiology, 99(1), 87-94.
Andersen, L. L., Andersen, C. H., Zebis, M. K., Nielsen, P. K., Sogard, K., & Sjogaard, G. (2008). Effect of physical training on function of chronically painful muscles: A randomized controlled trial. Journal of Applied Physiology, 105(6), 1796–1801.
Chelly, M. S., Fathloun, M., Cherief, N., Benamer, M., Tabka, Z., & Vanpraaagh, E. (2009). Effects of a back squat training program on leg power, jump, and sprint performances in junior soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research, 23(8), 2241–2249.
Cometti, G., Maffiuletti, N. A., Pousson, M., & Chatard, J. C. (2001). Isokinetic strength and anaerobic power of elite, subelite and amateur soccer players. International Journal of Sports Medicin, 22(1), 45–51.
Cormie, P., McGuigan, M., & Newton, R. U. (2011). Developing maximal neuromuscular power: Part 1 biological basis of maximal power production. Sports Medicine, 41(1), 17-38.
Delecluse, C., Van Coppenolle, H., Willems, E., Van Leemputte, M., Diels, R., & Goris, M. (1995). Influence of high-resistance and high-velocity training on sprint performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 27(8), 1203-1209.
Faude, O., Koch, T., & Meyer, T. (2012). Straight sprinting is the most frequent action in goal situations in professional football. Journal of Sports Sciences, 30(7), 625–631.
Gorostiaga, E. M., Izqierdo, M., Ruesta, M., Iribarren, J., Gonzalez, J. J., & Ibanez, J. (2004). Strength training effects on physical performance and serum hormones in young soccer players. European Journal of Applied Physiology, 91(5), 698-707.
Harris, G. R., Stone, M. H., O'bryant, H. S., Proulx, C. M., & Johnson, R. L. (2000). Short-term performance effects of high power, high force, or combined weight-training methods. Journal of Strength and Conditioning Research, 14(1), 14-20.
Harris, N. K., Cronin, J. B., Hopkins, W. G., & Hansen, K. T. (2008). Squat jump training at maximal power loads vs heavy loads: effect on sprint ability. Journal of Strength and Conditioning Research, 22(6), 1742-1749.
Helgrud, H., Roads, G., Kemi, O. J., & Hoff, J. (2011). Strength and endurance in elite football players. International Journal of Sports Medicine, 32(9), 677-682.
Hoff, J., Helgerud, J., & Gran, A. (2002). Maximal strength training improves aerobic endurance performance. Journal Medicine & Science in Sports, 12(5), 288-295.
Jakobson, M. D., Sundstrup, E., Andersen, C. H., Aagaard, P., & Andersen, L. L. (2013). Muscle activity during leg strengthening exercise using free weights and elastic resistance: Effects of ballistic vs controlled contractions. Human Movement Science, 32(1), 65-78.
Johnson, D. L., & Bahamonde, R. (1996). Power output estimate in university athletes. Journal of Strength and Conditioning Research, 10(3), 161-166.
Keir, A. K., Theriault, F., & Serresse, O. (2013). Evaluation of the running-based anaerobic sprint test as a measure of repeated sprint ability in collegiate-level soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research, 27(6), 1671-1678.
Linnamo, V., Newton, R. U., Hakkinen, K., Komi, P. V., Davie, A., McGuigan, M., & Triplett Mcbride, T. (2000). Neuromuscular responses to explosive and heavy resistance loading. Journal Electromyography and Kinesiology, 10(6): 417–424.
Pincivero, D. M., Campy, R. M., Salfetnikov, Y., Bright, A., & Coelho, A. J. (2001). Influence of contraction intensity, muscle, and gender on median frequency of the quadriceps femoris. Journal of Applied Physiology, 90(3), 804-810.
Rutherford, O. M., Purcell, C., & Newham, D. J. (2001). The human force-velocity relationship: Activity in the knee flexor and extensor muscles before and after eccentric practice. European Journal of Applied Physiology, 84(1), 133–140.
Sakamoto, A., & Sinclair, P. J. (2012). Muscle activations under varying lifting speeds and intensities during bench press. European Journal of Applied Physiology, 112(3), 1015–1025.
Salaj, S., & Markovic, G. (2011). Specificity of jumping, sprinting, and quick change-ofdirection motor abilities. Journal Strength and Conditioning Research, 25(5), 1249–1255.
Sander, A., Keiner, M., Wirth, K., & Schmidtbleicher, D. (2013). Influence of a 2-year strength training programme on power performance in elite youth soccer players. European Journal of Sport Science, 13(5), 445–451.
Shahidi, F., Ghareh, A., Najad Panah, M., & Lotfi, G. (2012). The effect of two resistance training types on muscle fitness and anaerobic capacity in 16-18 years old male soccer players. Annals of Biological Research, 3(6), 2713-2717.
Stock, M. S., & Thompson, B. J. (2014). Sex comparisons of strength and coactivation following ten weeks of deadlift training. Journal of Musculoskelet Neuronal Interact, 14(3), 387-397.
Wilson, G. J., Newton, R. U., Murphy, A. J., & Humphries. B. J. (1993). The optimal training load for the development of dynamic athletic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 25(11), 1279-1286.